sila lah KLIK ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, 22 April 2011

SATAY IBU MERTUAKU




Kalau rase rajin nak bersilat di dapor marilah cube resepi SATAY MAK MERTUA KU.Pastinye menjilat jari hingge ke lidi satay.Tetapi nak menyediakan proses membuat satay dari mule sampai habis kene banyak bersabar sebab kerje yang agak renyah tetapi berbaloi baloi sebab seekor ayam ( 2 kilo tu ) boleh dapat kire kire 100 cucuk.Kkzu pernah buat sekali tetapi tak same dengan airtangan IBU MERTUAKU.Macammane boleh jadi gitu eiikkk.



 Kkzu dan hubby memang selalu berazam nak menyambung legasi satay MAK MERTUAKU ini tetapi nampaknye janji tinggal janji.Heheeehee, Akhirnye bile teringin nak makan satay kene lah carik di kedai satay tertamenye satay JALAN PEEL, KUALA LUMPUR @ SATAY HAJI SHAMURI di pekan kajang.Paling tidak pun beli kat pasar malam aje.Secucuk masih 60 sen , kire ok laa kan.


Mari kite membace resepinye dan tanam azam untuk bersilat kat dapur yeee.Resepi asli tauu.

bahan2


.ayam 2 kilo di buang tulangnye dan potong kecik2


.gula 4 senduk nasi
.garam 1 sudu besar

.serbuk kunyit 1 sudu besar


Bahan blender
.serai 4 batang
.bawang putih 6 biji
.lengkuas 2 inci
.jintan manis 1 sudu kecil
.jintan putih 1 sudu besar

1. Kesemua bahan tumbuk halus ( kalau malas blender aje lerr ) tetapi mak mertua kkzu tetap dengan lesongnye.Kate beliau kalau blender tak asli (adoooo )

2. Gaul pade ayam
3. Masukkan gula , serbuk kunyit dan garam
4. Perap ayam 1 @ 2 jam.
5. Cucuk ayam ke lidi satay dan boleh lah di bakar menggunakan kayu api arang.

notes : untuk sate daging same sahaje sukatannye kecuali letak gula 2 senduk je...



Resepi sambal  satay ( IBU MERTUAKU )lain dari yang lain tauuu 


BAHAN BAHAN
1/2 kilo kacang di goreng tanpe minyak @ panggang dalam oven hingge kacang masak ( adoooo, keje malas tapi cepat, tak payah nak gaul gaul kacang dalam kuali )
3/4 cawan udang kering di rendam
1 cawan cili mesin
5 cawan santan
1 inci belacan
2 senduk gula ( kire lebih ni sebab kuah satay kene manis manis sikit kan )
garam secukup rase


CARE CARE


1. Kacang tanah siap di goreng tadi di  dan buang kulitnye hingge kacang menjadi togel.Tumbuk kacang hancur menggunakan giant lesong ( kalau malas blender aje lerr ) adoo
2. Udang kering di tumbuk halus
3. Satukan kesemua bahan di dalam periuk dan masak hingge kuah keluar minyak.Sentiase mengacau kuah menggunakan api yang perlahan supaye kuah tidak berketol dan hangit di bawahnye.
4. Masukkan gula dan kuah akan bertukar kaler.Masukkan garam secukup rase.
5. Goreng bawang kecil 5 ulas ( bawang besar pun boleh )  yang di hiris nipis menggunakan 1/4 cawan minyak hingge kekuningan, masukkan nye ke dalam kuah tadi .Masukkan minyaknye sekali )


notes : sukatannye boleh ubah ikut citarase okey.

2 comments: